Pierwsze zajęcia z udziałem dzieci i rodziców.

Jak wiadomo, początek roku szkolnego to czas planowania pracy na kolejne dziesięć miesięcy... 

Cóż ja sobie zaplanowałam na ten rok szkolny? 
Postanowiłam m.in. zaprosić grupę rodziców do cyklicznego udziału w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych razem ze swoimi dziećmi. 

Skąd taki pomysł?
Otóż, udział rodziców w takiej formie zajęć, w zapoznawaniu ich ze stosowanymi metodami i formami pracy terapeutycznej może przynieść tylko same korzyści. Rodzice mają okazje, by poznać cele poszczególnych ćwiczeń i ich przydatność w eliminowaniu konkretnych zaburzeń. Przenoszenie na teren domu rodzinnego ćwiczeń rozpoczętych na zajęciach zapewnia ciągłość terapii, zwiększa jej efektywność i stanowi podstawowy warunek osiągania pozytywnych rezultatów w procesie terapeutyczno-wychowawczym. Bowiem tylko systematyczna praca jest szansą na zniwelowanie zdiagnozowanych u dziecka trudności i deficytów.
Zajęcia z udziałem rodziców odbywać się będą raz w miesiącu, w terminie uzgodnionym z rodzicami.

I tak oto, 6 października odbyły się pierwsze zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, w których uczestniczyło pięcioro dzieci klas czwartych wraz ze swoimi rodzicami. Zajęcia te zostały poświęcone usprawnianiu funkcji słuchowych u dzieci. Rodzice poznali ćwiczenia, które nie wymagają dużej ilości czasu poświęcanego wyłącznie dziecku, bo mogą być wykonywane niejako „przy okazji” różnych czynności. A wiele okazji do wspólnych zajęć i zabaw, w czasie których można ćwiczyć zaburzone funkcje, nadarza się w trakcie prac domowych, podczas spacerów i wyjazdów. 
Poniżej zamieszczam przykładowe ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe u dzieci. 

Drodzy Rodzice, zanim przystąpicie do ćwiczeń, mam do Was mały apel:
Proszę Was:
- Pamiętajcie o dostosowaniu każdego ćwiczenia do możliwości dziecka...
- Nie ćwiczcie z dzieckiem, gdy jesteście zmęczeni, zirytowani czy nawet głodni...
- Dostrzegajcie i doceniajcie najdrobniejsze sukcesy oraz włożony trud...
- I nade wszystko – Wasza praca z dzieckiem ma być okazją do wspólnie spędzonych, miłych chwil...



PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE FUNKCJE SŁUCHOWE.

1. Pomiń ostatnią głoskę w każdej usłyszanej sylabie i powiedz, jakie słowo powstanie, np. kap – sap = kasa

buk – dar
błok – top
głot – wap
kan – nak – pak
zef – szyf – tym
fis – rans – kas
ryk – suk – neks
zel – gap – reks
nol – tep – siks
obs – ros – żał
tup – lis – panp
piac – nic – nol
kas – bar – retl
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

2. Podaj wyrazy takie, aby się rymowały.
chmura -
waży -
wagon -
młotek -
gotuje -
porzeczki -
koszykówka -
rysunek -
kurz -
krzyk -
budulec -
Krzyś -
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

3. Wysłuchaj kolejno dwóch i trzech sylab. Ułóż z nich wyrazy.
że – no
szy – gor
szek – brzu
pa – mał
wa – E
gła – i
ra – ko – le
na – że – Bo
mi – po – dor
o – wek – łó
ka – ta – pus
le – ga – ko
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

4. Rozwiązuj jak najwięcej różnorodnych krzyżówek (dostosowanych do możliwości, zainteresowań dziecka).

5. Podziel wyrazy na głoski.
tarantula, pekińczyk, horyzont, korepetycje, makulatura, harmonogram, hortensja, wahadełko, rozszerzony, współpraca, podbój, szczerozłoty,
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

6. Podaj, jaką głoskę dodano do drugiego wyrazu.
rzepa – rzepak
odrzut – podrzut
Ewa – lewa
koło – wkoło
ramka – bramka
prawa – sprawa
ród – bród
tran – trans
kran – krany
banda – bandaż
kok – koks
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

7. Do podanych wyrazów dodaj jedną głoskę i utwórz nowy sensowny wyraz - np. uda – nuda
Ada
tara
rzep
usta
owa
olny
pale
dynia
ok
mija
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

8. W wysłuchanych słowach zmień jedną głoskę i utwórz nowy wyraz.
gala
las
kula
maki
pole
blady
mączka
może
sala
bada
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

9. Wysłuchaj, zapamiętaj i powtórz kolejne zdania z pamięci. Policz wyrazy w każdym zdaniu. Przykładowe zdania:
Czego Jaś się nie nauczy, Jan nie będzie umiał.
Kto latem próżnuje, zimą głód poczuje.
Nie mów hop, dopóki nie przeskoczysz.
Nie wywołuj wilka z lasu, nie budź licha kiedy śpi.
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

10. Z podanych wyrazów utwórz zdania (rozsypanka zdaniowa)
Bożenka kotka karmi swojego mała.
Grzyby poszli lasu do chłopcy na.
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

11. Utwórz nowe wyrazy z pierwszych głosek podanych wyrazów, np.
noc, okno, sok - nos
rower, olcha, kura
koc, okno, tama
sos, ekran, ryba
lody, echo, kopa
sowa, osa, kora
rama, aparat, kawa
lek, okręt, taśma
mak, agrest, płot, arbuz
klej, ul, rano, akacja
rak, agrafka, most, abażur
sen, okulary, woda, auto
nos, obraz, rosa, afisz
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

12. Z usłyszanych wyrazów usuń środkową sylabę i powiedz, jakie słowo powstanie. Początkowo materiał odczytujemy z wyraźnym podziałem na sylaby, później – jak jedno słowo, np. fo – ka - tel – fotel
torkaba
patolec
pomklapa
prodirok
polermysł
sukreknia
prewolzent
pufordło
stajwoknia
piłsaka
nodyntes
pleplicy
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 

13. Co się zmieniło?
Podaj różnice w wysłuchanych parach wyrazów (jakie głoski)
kora – nora
kwiat – świat
las – lis
kary – gary
lęk – pęk
koty – kody
pary – bary
damy – tamy
kury – góry
buty – luty
oraz setki innych przykładów, które nam przyjdą do głowy… 



Miłej zabawy :-) 




Popularne posty z tego bloga

Listopadowe zajęcia otwarte dla rodziców.